KOKEILE NYT
1 min read

Kohdista resurssit paremmin ymmärtämällä vesihuoltoverkon käyttäytymistä

Dec 10, 2020 9:24:00 AM

4-4

Onko sinulla vuotoja vesihuoltoverkossasi? Tiedätkö missä ne ovat? Jos verkossa tapahtuu suunniteltuja tai odottamattomia muutoksia, tiedätkö, miten ne vaikuttavat vesihuoltoverkon käyttäytymiseen?

Massiivisella määrällä vesilaitoksia on sama ongelma maailmanlaajuisesti: merkittävä määrä puhdasta juomavettä vuotaa putkistosta pois. Vesilaitokset yrittävät torjua tätä ongelmaa paikantamalla vuotoalueita tai selvittämällä, mikä aiheuttaa merkittävän määrän vuotovettä, joka ei tuo yhtään tuloja vesilaitokselle. Tähän voi olla useita syitä, mutta hyvin usein tilanne on yhden ison tai useamman pienen putkivuodon aiheuttama.

Lisää ongelmia voi aiheuttaa odottamaton verkon käyttäytyminen, kun virtausnopeudet tai painetasot muuttuvat merkittävästi normaalista. Tämän voi aiheuttaa esimerkiksi uusi teollinen veden käyttäjä, joka alkaa käyttämään huomattavasti enemmän vettä, ja tällä on suurempi vaikutus verkon kokonaistoimintaan.

Näiden ongelmien ratkaisemiseksi ja poistamiseksi olemme kehittäneet KeyAqua verkkotietojärjestelmään hydraulisen mallinnuksen sekä vesitaselaskennan toiminnallisuudet. Vesitaselaskennan avulla vesilaitos voi paikantaa mahdolliset vuotoalueet ja ongelmakohdat helpommin sekä vähentää tuottamattoman veden määrää. Hydraulisen mallinnustoiminnon avulla on mahdollista ymmärtää verkon käyttäytyminen ja nähdä kriittiset putkilinjat sekä mahdolliset ongelmat etukäteen mallintamalla erilaisia skenaarioita.

Tässä webinaarissa näytämme kuinka KeyAqua verkkotietojärjestelmää käytetään vesitaseen laskemiseen ja verkon hydrauliseen mallintamiseen. Jos haluat lisätietoja, tutustu vesiseminaariin nimeltä "Understanding network behavior" täällä. Huomaathan että verkkoseminaari on englanninkielinen.

Haluatko tietää lisää KeyAqua verkkotietoratkaisusta? Katso lisää täältä.

Topics: Vesi
Olli Kaukola

Written by Olli Kaukola

Olli toimii myyntipäällikkönä ja tukee Keypron kansainvälisiä partnereita tekemään myyntiä ja markkinointia valituissa maissa. Ollin näkökulma on ison kuvan hahmottaminen ja sen vienti käytännön tasolle.