KOKEILE NYT
1 min read

Paranna vesilaitoksen asiakastyytyväisyyttä kommunikoimalla asiakkaiden kanssa

Nov 19, 2020 9:23:00 AM

3-Sep-16-2020-04-04-05-53-PM

Kommunikaatio eri sidosryhmien ja erityisesti loppuasiakkaiden kanssa on ollut aina haastavaa yrityksestä riippumatta. Asiakkaat odottavat korkealaatuista palvelua ja hyvää tiedonkulkua heihin vaikuttavien tapahtumien osalta. Vaikka vesihuoltoverkoston ylläpito ja toiminta olisi korkealla tasolla, aina lopulta jokin putki tai muu tärkeä verkon osa rikkoutuu vesihuoltoverkossa ja aiheuttaa odottamattomia toimituskatkoksia useille veden tilaajille. Tällöin vesilaitoksen asiakaspalvelun sähköposti ja puhelin täyttyvät vedenkäyttäjien tiedustelupyynnöistä. Asiakkaat haluavat tietää, että mitä on tapahtunut, milloin vesikatko on ohi, ja vaikuttaako se jotenkin juomaveden laatuun.

Tämänkaltaiset asiakaspalvelutilanteet aiheuttavat vesilaitoksen työntekijöille paljon lisätyötä, kun yhtäkkiä kaikkiin asiakkaiden pyyntöihin pitäisi vastat ripeästi ja samalla tulisi tilanne pyrkiä hallitsemaan ammattimaisesti asiakkaiden tyydyttämiseksi. Kaikkien resurssien tulisi keskittyä käsillä olevan tilanteen ratkaisemiseen, ja useaan samaan aiheeseen liittyvään sähköpostiin ja puheluun vastaamiseen käytetty aika ei ole kustannustehokas tapa.

On yleisesti tunnettu tosiasia, että viestintä loppuasiakkaille ennen kuin jotain tapahtuu tai välittömästi, kun jotain on jo tapahtunut, parantaa merkittävästi vesilaitoksen asiakastyytyväisyyttä. Hyvin usein vesilaitoksilta puuttuu työkaluja, kanavia ja taitoja tämän nopean ja reaaliaikaisen viestinnän toteuttamiseksi loppuasiakkaille.

Kehittämämme paikkatietojärjestelmä KeyAqua sisältää erilaisia ominaisuuksia asiakasviestintään. Suunnitellun huoltokatkon tai muun odottamattoman vedentoimituksen katkoksen sattuessa vesilaitos voi etsiä ja korostaa kaikki verkkoon liitetyt asiakkaat kartalle, lähettää kaikille vedentilaajille tekstiviestin (SMS) tiedottaakseen nykytilanteesta ja luoda samalla julkisen häiriötilannekartan katkoksen vaikutusalueesta kaikkien nähtäville. Tämä  julkinen häiriötilannekartta voidaan halutessaan upottaa myös vesilaitoksen omalle nettisivulle.

Tässä webinaarissa näytämme kuinka KeyAqua verkkotietojärjestelmää käytetään kommunikointiin asiakkaiden kanssa. Jos haluat lisätietoja, tutustu vesiseminaariin nimeltä "Communicating with customers” täältä. Huomaathan että verkkoseminaari on englanninkielinen.

Haluatko tietää lisää KeyAqua verkkotietoratkaisusta? Katso lisää täältä.

Topics: Vesi
Olli Kaukola

Written by Olli Kaukola

Olli toimii myyntipäällikkönä ja tukee Keypron kansainvälisiä partnereita tekemään myyntiä ja markkinointia valituissa maissa. Ollin näkökulma on ison kuvan hahmottaminen ja sen vienti käytännön tasolle.